SCCT’s Cloud SIP Trunk uitgelegd

Vanaf het moment dat thuiswerken de norm is geworden, laat het gebruik van Microsoft Teams een enorme toename zien. Het is bijna niet voor te stellen maar inmiddels maken meer dan 500.000 bedrijven en organisaties en 115 miljoen users dagelijks actief gebruik van Microsoft Teams.  Dé samenwerkingsapp waarin diverse Office 365 workloads waaronder chatten, video vergaderen, bestanden delen en de mogelijkheid om applicaties te integreren om tot een beter samenwerkingsresultaat te komen, met name nu er grotendeels thuis gewerkt wordt.

Een goed begin en waarschijnlijk ook voor de meeste bedrijven en organisaties al een tijd actief in gebruik, alleen wat te doen met de traditionele telefoonoplossing, welke vaak nog ergens in het kantoor of lokaal datacenter staat en zich niet makkelijk met Microsoft Teams integreert.

Als SCCT komen regelmatig diverse vraagstukken langs:

  • Wat te doen met de vaste lijnen, opzeggen of niet?
  • Hoe sluiten wij telefonie aan bij medewerkers thuis?
  • Hogere kosten door het doorschakelen naar mobiel?

Door gebruik te maken van Microsoft Teams dienst ‘Calling’, wordt de mogelijkheid gecreëerd om uw kantoor telefonie te integreren met de Microsoft Teams applicatie. Hiermee wordt het voor de thuiswerker mogelijk om via Microsoft Teams op, de desktop, mobiel en/of web-applicatie, te bellen of gebeld worden op zijn of haar nummer.

Als Microsoft Teams Calling scenario heeft SCCT de kennis en kunde om dit te realiseren middels een 100% cloud-based oplossing. Hoe dit in zijn werk gaat leggen wij u graag uit.

De basis van Microsoft Teams Calling

Voor elk Microsoft Teams Calling scenario zijn een aantal basis fundamenten nodig.

  • Microsoft Teams; de toepassing om samen te werken
  • Phone System; de telefooncentrale met diverse telefoniediensten

Microsoft Teams en Phone System kunnen beide in licentie vorm worden aangeschaft. Deze zijn beschikbaar in de Microsoft E5 suite of als add-on op een bestaande Microsoft 365 licentievorm.

  • Microsoft Calling Plans; met Microsoft als uw telecomprovider.

De keuze voor Microsoft Calling Plans is een licentievorm met keuze voor een nationaal plan of nationaal + internationaal plan per medewerker.

  • Direct Routing; bij Direct Routing heeft u de keuze en mogelijkheden om telefonie naar wens aan te sluiten.

Direct Routing, waarbij een koppelvlak door middel van koppelvlakapparatuur wordt gecreëerd met een telecomprovider, hangt af van de wensen en eisen van uw kantoortelefonie.

In de praktijk wordt er veelal door bedrijven en organisaties gekozen voor Microsoft Teams Direct Routing, met name vanuit kostenoverwegingen, functionaliteit en de flexibiliteit wat bereikt kan worden door deze toepassing.

De 100% Cloud-based SIP Trunk

Om Microsoft Teams Direct Routing te implementeren is een koppelvlak, met behulp van apparatuur (Session Border Controller – SBC), benodigd tussen Microsoft Teams en de telecomprovider (SIP Trunk), welke de traditionele telefonie met het telefoonnetwerk (PSTN) verbind. Traditioneel wordt Microsoft Teams Direct Routing veelal via lokale SBC apparatuur, op kantoor of in een datacenter(s), geïnstalleerd. Hiervoor is naast beschikbare ruimte ook allerlei verbindingen en toepassingen vereist om tot een werkende oplossing te komen.

Dit is verleden tijd want door de cloud strategie van SCCT is er een koppelvlak architectuur beschikbaar om de SBC apparatuur 100% cloud-based te installeren en de verbinding naar een telecom provider veilig en stabiel te configureren over het internet. Dit noemen wij de Cloud SIP Trunk, omdat er geen lokale verbindingen, bijvoorbeeld een VPN-verbindingen, of andere randapparatuur benodigd zijn.

Als voorbeeld ontwerp nemen we Microsoft Azure als cloud technologie waar de SBC apparatuur geïnstalleerd wordt. Aangezien Microsoft Teams en Microsoft Azure nauwverwant zijn, resulteert dit in de optimale prestaties en gesprekskwaliteit.

Tussen de apparatuur in Microsoft Azure en Microsoft Teams wordt een beveiligde SIP verbinding gemaakt en er wordt een beveiligde SIP verbinding gemaakt tussen Microsoft Azure en de telecom provider over het internet. Als extra veiligheidsmaatregel wordt ook de audio versleuteld tussen Microsoft Teams en de telecom provider.
Het enige wat uw medewerkers nodig hebben om te kunnen bellen is een telefoonnummer, aangeboden via de telecom provider, en een internet verbinding met vrije toegang naar Microsoft (Teams en Azure).

De mate van beschikbaarheid van de Cloud SIP Trunk kan op uw wensen en eisen worden afgestemd. Zo kunnen wij een hoog beschikbaar en schaalbare oplossing maken, binnen een gewenste regio of over geografische regio’s heen binnen Microsoft Azure en in samenspraak met de telecom provider. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden (afhankelijk van de gekozen telecom provider) om service level en netwerk garanties af te stemmen op de Cloud SIP Trunk oplossing.

De belangrijkste voordelen op een rijtje

Nu wij de Cloud SIP Trunk oplossing in een notendop hebben uitgelegd, sommen wij de belangrijke punten hieronder op waarom deze oplossing interessant kan zijn voor uw onderneming of organisatie voor het gebruik van Microsoft Teams Calling:

  • Volledig Cloud-based SIP Trunk; geen lokale apparatuur of verbindingen benodigd;
  • Hoog beschikbaar, redudant en schaalbaarheid naar wens in te richten;
  • Behoud van uw bestaande nummers veelal mogelijk;
  • Betaal naar gebruik op basis van gebelde minuten;
  • Mogelijkheden om service level en netwerk garanties af te stemmen;
  • Internationale kantoren/nummers verbinden in het dichtstbijzijnde Azure regio datacenter.

Al met al biedt de Cloud SIP Trunk oplossing een groot scala aan mogelijkheden voor kleine en grote ondernemingen, zowel nationaal als internationaal georiënteerd.

Wat kunnen wij voor u doen

Heeft u vragen over Microsoft Teams Calling en de Cloud SIP Trunk oplossing of bent u geïnteresseerd in een implementatie van deze oplossing, dan bent u bij SCCT aan het juiste adres. Neem contact met ons op en vraag ons naar de mogelijkheden voor uw onderneming of organisatie.