In een groeiende organisatie is het niet te doen om te blijven werken met lijsten van leads en klanten in spreadsheets voor relatiemanagement. Het kost veel tijd en energie. Ook zul je merken dat hoe meer je bedrijf groeit, dit ook geldt voor foutgevoeligheid en kansen worden gemist. Hoe kun je dit beter doen?

In hoeverre is jouw business toekomstbestendig? Het is makkelijk deze vraag te ontwijken als klanten zich blijven aandienen en de omzet groeit. Misschien ben je al bezig met bloggen, SEO op je website en social media-posts om meer verkeer naar je website te krijgen, in de verwachting om ook in de digitale wereld je plek te claimen. Maar is dit genoeg om ook in 2025 en 2030 nieuwe klanten aan te trekken? En weet je jouw huidige klanten tegen die tijd ook te behouden?

Het is een feit dat klantverwachtingen snel veranderen. Die gevolgen reiken verder dan we ons nu kunnen voorstellen. Elk jaar zien we in uiteenlopende branches disruptie. Deze zorgt ervoor dat klanten de verwachtingen bij de innovatieve organisatie, ook bij andere organisaties gaan hebben. Klanten worden zodoende kritischer en verwachten (hyper)gepersonaliseerde service. Het is belangrijk om mee te komen met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI, machine learning en big data. Of je nu een kleine of grotere organisatie bent: als jouw proces deze veranderingen niet ondersteunt, ga je als commercieel team moeite hebben een passende klantervaring te bieden.

Richting de holistische klantervaring

Om jouw business toekomstbestending te maken, is een volledig digitaal lead-to-orderproces dat draait om het toepassen van slimme technologie en automation, cruciaal. In de toekomst wordt het namelijk steeds lastiger om de kritische consument in één keer via een uiting te laten converteren naar klant. Ook voor klantbehoud is een consistente, tijdige en relevante benadering noodzakelijk. Met een digitaal proces, dat gebruikmaakt van automation, stroomlijn je de handmatige, tijdrovende taken van je marketing- en salesmedewerkers op gebied van leadgeneratie en klantenbinding. Zo kunnen zij zich richten op wat ze het beste kunnen: het ontwikkelen van materialen en het verkopen van producten en diensten.

Automation neemt bovendien het risico weg dat je de kans op een klant mist door een foutje met het invoeren van data of door het ontbreken van een herinnering. Een digitaal lead-to-orderproces stapt af van een inmiddels verouderde generatie tools voor samenwerking en productiviteit. Wanneer een CRM functies als e-mail en spreadsheets overneemt, leidt dit tot een omgeving met één waarheid, waar dankzij deze betrouwbare data sneller kansen worden gezien en worden benut.

Een succesvol digitaal lead-to-orderproces kenmerkt zich door:

1. Weten wie en waar je klant is

Op basis van data kun je een compleet beeld schetsen wie je klant is, wat hij doet en hoe hij communiceert. Vervolgens kun je conversaties starten die precies raken aan de juiste behoefte, actuele pijn en lang gekoesterde wensen.

2. Toepassen van marketing automation

Marketing is niet alleen belangrijk om prospects aan te trekken, maar ook om langetermijnrelaties met je klanten te onderhouden. Door het versturen van zaken als e-mails, posten van social mediaberichten en leadscoring te automatiseren, kunnen marketeers meer tijd steken in het analyseren van data en op basis daarvan slimmere content en acties ontwikkelen.

3. Acties voor tijdens de klantreis

Als je bij een klant of prospect data hebt over gedragingen én de tooling hebt om in te kunnen spelen op dit gedrag, dan kun je hem op het juiste moment content aanbieden, uitnodigen voor een event of in contact brengen met sales voor cross- of upsellkansen. Je zal merken dat de slagingskans aanmerkelijk groter zal zijn.

Marketing en sales in een digitale tandem

Waar in veel organisaties vaak nog een breuklijn loopt tussen de marketing- en salesorganisatie, neem je deze weg met een geïntegreerd lead-to-orderproces. Het is geen kwestie van óf je deze stap binnen je organisatie zet, maar wanneer je dat gaat doen. Marketing automation en CRM zorgen ervoor dat je vanuit één systeem relevante commerciële data verzamelt, analyseert en acties uitvoert. Hiermee houd je klanten en prospects betrokken in de gehele cyclus, van vroeg en voorzichtig contact tot de jarenlange klant-leverancierrelatie. Zo zorg je ervoor dat er een toekomstbestendig fundament ligt om kansen te verzilveren en commerciële ambities waar te maken.