Speel slim in op marketingkansen en bespaar tijd door automatisering door te voeren in beheer van marketingrelaties. De marketingmodule binnen het CRM van Dynamics is voor jou wellicht dé oplossing om je marketingactiviteiten naar een hoger niveau te tillen.

De marketingmodule is onderdeel van Dynamics 365 en is officieel bekend onder de naam Dynamics 365 Marketing. Deze uitbreiding op Dynamics 365 for Sales werd in 2018 geïntroduceerd. De marketingmodule helpt bij het verkrijgen, onderhouden en automatiseren van jouw marketingrelaties. Dit betekent dat de software jou kan helpen bij het verkrijgen van leads met automatische emails, landingspagina’s, eventorganisatie, lead scoring en socialmediacampagnes.

Wat is er mogelijk met de Customer Journey in Dynamics?

Centraal binnen de marketingmodule staat het gebruik van de zogeheten ‘Customer Journey’, oftewel de klantreis. De Customer Journey geeft overzichtelijk weer welke route de potentiële klant (lead) aflegt totdat deze het product of de dienst koopt. Met de marketingmodule groeit de Customer Journey uit tot meer dan alleen een visie of proces op papier. Dynamics geeft je namelijk de mogelijkheid om in te spelen om bepaalde acties van de potentiële klant en deze via uitgebreide filters toe te voegen aan een bepaald segment, wat de Customer Journey tot een machtig instrument maakt van de marketeer.

Binnen de Customer Journey kun je zelf bepalen wat er moet gebeuren nadat iemand zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief via een e-mail. Via de module kun je aangeven dat er bijvoorbeeld bij personen die op een link klikken een telefoongesprek ingepland moet worden als vervolgactie. Of dat er 3 weken later een e-mail wordt verstuurd met een speciale kortingsactie. Dankzij if-this-then-that-principes kun je de Customer Journey zo uitgekiend maken als je zelf wil.

Voorbeeld van Customer Journey in Dynamics 365 CRM

Events: van idee naar uitvoering naar opvolging met Dynamics

Zoals gezegd leent Dynamics 365 Marketing zich ook voor het organiseren van events. Eventmanagement is een groot en belangrijk onderdeel van de suite en niet zonder reden, want het slim opzetten, uitvoeren en opvolgen van een event om daar succesvol leads uit te halen kan een complex proces zijn. De events-feature in Dynamics maakt het mogelijk om elke stap in het proces te integreren in je leadproces. Denk aan planning, budgettering en het registreren van aanmeldingen, maar ook promotie, het technisch hosten van een webinar, analyse van rapportagegegevens naderhand en het bepalen van de ROI.

Op basis van een puntendoelstelling gaat de lead naar sales

Heeft een lead succesvol de Customer Journey doorlopen, dan is deze klaar voor Sales. In de Customer Journey stel je in dat de contactpersoon wordt doorgestuurd naar de verkoopafdeling. Dit kun je bijvoorbeeld doen via het inventieve lead scoremodel binnen Dynamics 365 Marketing, waarbij je aan acties punten toekent. Bijvoorbeeld: 100 punten voor het openen van een e-mail, 150 punten voor het aanklikken van een link op je website en 300 punten voor het inschrijven bij een evenement. Bij het behalen van een bepaald aantal, kun je een actie koppelen als het segmenteren naar een specifieke doelgroep of het doorzetten van de potentiële klant naar de verkoopafdeling.

De marketingmodule geeft uitgebreide inzichten in wie met jouw organisatie interactie heeft en laat contactpersonen eenvoudig converteren naar potentiële klanten die volledig meedraaien in de Customer Journey van Dynamics. De software laat je acties als het opstellen van een formulier, e-mail, het aanmaken van landingspagina’s of schrijven van berichten voor social media volledig binnen de module doen, waardoor je geen aanvullende software nodig hebt. Om toekomstig succes te vergroten, kun je uitgebreid A/B-testen met pagina’s en mailings.

Dynamics_CRM_Marketing_Predictive_Leads_Scoring

Lead Scoring met voorspellingen dankzij Dynamics Insights

Kunstmatige intelligentie voor slimmere marketingacties

Met de toevoeging van functionaliteit voor ‘Realtime Marketing’ eind 2021, werd Dynamics 365 ook geschikt voor trigger-gebaseerde klantreizen. Dankzij deze feature kun je de klantreis verrijken met mogelijkheden die veel verder gaan dan het toesturen van het e-mail of een actie binnen Dynamics zelf. Triggers kunnen op allerlei manieren plaatsvinden. Zo kun je bijvoorbeeld een actie als een kortingsvoucher toepassen laten plaatsvinden als iemand als iemand je eventlocatie bezoekt. Of een gepersonaliseerde SMS sturen als een contactpersoon een link aanklikt op je website.

Realtime Marketing benut de kracht van AI om je uitingen slimmer en krachtiger te maken. De kunstmatige intelligentie kan je vertellen wat een slimme vervolgactie is bij een klant die eerder interactie met je kanalen heeft gehad. Ook kan de AI op basis van historische data aangeven hoe je Customer Journey eruit zou moeten zien om een bepaald doel te bereiken.

Neem contact op voor meer informatie of een demo

De hierboven beschreven functionaliteiten van Dynamics for Marketing schetsen slechts een deel van met wat er met de module mogelijk is. Als jij wilt weten hoe een CRM-systeem jou kan helpen om het werk van marketeers te vergemakkelijken en slimmer in te spelen op klantbehoeften, laat dan een berichtje achter!