Microsoft biedt al vele mogelijkheden aan Office 365 gebruikers om met elkaar samen te werken en te communiceren. Denk hierbij aan Skype for Business Online, Exchange Online en Yammer. De nieuwste toevoeging vanuit Microsoft die per 2 november public preview is geworden, is Microsoft Teams. Volgens de planning zal deze applicatie in het eerste kwartaal van 2017 algemeen beschikbaar zijn voor Office 365 subscripties.

 

Wellicht rijst nu de vraag wat Microsoft Teams precies inhoudt. Microsoft Teams is een samenvoeging van Skype for Business features en Yammer. Het stelt de medewerkers in staat om via een aparte Microsoft Team client te chatten, documenten op te slaan en overige informatie te delen op een centrale plek. Dat lijkt misschien veel op Skype for Business, maar een goede toevoeging aan Microsoft Teams is dat informatie blijft voortbestaan in de cloud. Stel dat een gebruiker terugkomt van twee weken vakantie of ziekte, dan ziet hij bij het openen van de Microsoft Teams applicatie de gesprekken en bestanden die in zijn afwezigheid zijn geplaatst. Dit heeft iets weg van Yammer, alleen dan met een volwaardige chatfunctie.

Wellicht herkent u deze functies in uw bedrijf indien u Skype for Business server 2015 en Lync Server 2013 gebruikt, in de vorm van Persistent Chat. Dat klopt, maar dit onderdeel van Skype for Business server 2015/Lync server 2013 is nooit actief geweest in Office 365. De recente toevoeging kan bijdragen aan de centrale communicatie van afdelingen en projecten als daar duidelijk afspraken over worden gemaakt en er draagvlak wordt gecreëerd binnen een organisatie.

Mocht u meer willen weten over deze nieuwe functionaliteit in Office 365, dan bent u bij SCCT aan het juiste adres. Stel gerust uw vragen en waar van toepassing komen we graag bij u langs voor een nadere toelichting.