We hebben de donkerste dagen achter ons gelaten en het nieuwe jaar is inmiddels onderweg: een goed moment om te reflecteren en vooruit te kijken. Zeker na een jaar als 2021, waarin het coronavirus en werken op afstand wederom de boventoon voerden. Ik vertel u graag hoe wij bij SCCT het afgelopen jaar hebben beleefd, en laat u zien wat er in 2022 op het programma staat.

Drie Advanced Specializations

Het aanbieden van de meest veilige werkplek is voor SCCT het ultieme streven: de eindgebruiker moet namelijk gemakkelijk en op ieder moment van de dag toegang hebben tot alle software en data die hij of zij nodig heeft. En alles wat wij doen met onze expertise, moet hem of haar daarin maximaal ondersteunen. Het afgelopen jaar hebben we een aantal grote trajecten bij Enterprise-klanten doorlopen waar we onze veilige werkplek hebben geïmplementeerd. Van ontwerp en bouw naar migratie en beheer, geheel volgens de unieke SCCT-methode.

Twee trajecten steken er voor mij bovenuit: die hebben er namelijk aan bijgedragen dat we als een van de eerste Microsoft-partners in Nederland onze Advanced Specializations hebben behaald. Dit zijn intensieve processen, waarbij een onafhankelijk auditbureau de kennis en expertise van SCCT op een bepaald onderwerp beoordeelt: kunnen we een kwalitatief hoogstaande oplossing bij klanten implementeren? En kunnen we dit met een gestandaardiseerde werkwijze herhalen? Hebben onze consultants hun individuele certificeringen? Is het proces op orde?

Extra bijzonder dus, dat we zo’n audit afgelopen jaar maar liefst drie keer succesvol hebben doorlopen: respectievelijk voor Threat Protection, Identity & Access Management en Azure Virtual Desktop.

Een nieuwe stap: onderdeel van Interstellar

Halverwege het jaar hebben we de volgende stap in de ontwikkeling van SCCT gezet: we zijn onderdeel geworden van Interstellar, een collectie van IT-bedrijven. De verschillende organisaties die samen Interstellar vormen, bestaat uit een aantal generieke IT-dienstverleners en uit specialisten binnen bepaalde gebieden als cloud, security en unified communications. Met de toetreding van SCCT voegt Interstellar nu een Microsoft public cloud-specialist toe aan haar collectie. Op die manier kunnen we klanten nóg beter bedienen, omdat we voor ieder mogelijk IT-vraagstuk een kort lijntje hebben naar een van de andere partijen in de Interstellar-collectie.

Hoe goed dat in de praktijk werkt, blijkt keer op keer weer. Zo had ik onlangs een klant op bezoek met een specifiek vraagstuk met betrekking tot een Security Operations Center (SOC). Ik heb hem toen gekoppeld aan Pinewood, en hij kon daar direct terecht. Heel fijn om zo gezamenlijk onze klanten verder te kunnen helpen.

Teamgevoel, ook op afstand

Ik ben ontzettend trots op hoe het SCCT-team zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld. Helaas heeft het coronavirus ook op afgelopen jaar zijn stempel gedrukt, en dat heeft ervoor gezorgd dat we maar een keer of drie met alle collega’s bij elkaar waren. Dan is het ontzettend belangrijk dat je elkaar altijd online weet te vinden, zodat we samen onze kennis kunnen inzetten om klanten maximaal te ondersteunen. Het was dus heel bijzonder om te zien hoe goed iedereen met elkaar samenwerkt.

In 2022: de klant verder helpen met Cloud Care

Wij zeggen altijd: cloud zonder beheer bestaat niet. Ook al is de IT-omgeving van een klant gemigreerd, beheer blijft altijd nodig. Hoe modern en geavanceerd de omgeving ook is.

Het is één ding om een migratie voor een klant uit te voeren, maar het is voor ons een extra blijk van vertrouwen als we ze vervolgens mogen blijven helpen met het beheer. Daarom hebben we SCCT Cloud Care gelanceerd: een maandelijkse abonnementvorm voor het beheer van cloudomgevingen. Dit jaar ontwikkelen we de dienst verder, om te kunnen garanderen dat klanten altijd ‘in control’ zijn over hun IT. Naast het beheer voorzien we de klanten ook van advies, gevraagd en ongevraagd, om de omgeving steeds beter te maken.

Nooit klaar met Security

Het is geen nieuws dat security een ‘hot item’ is in het IT-landschap, maar het blijft een onverminderd relevant onderwerp. Helaas kom ik nog steeds veel organisaties tegen die op dat vlak een hoop te winnen hebben: ze zijn bijvoorbeeld een gemakkelijk doelwit voor ransomware, of hebben Sterke Authenticatie nog niet ingericht.

Je bent nooit klaar na de oplevering van een veilige IT-omgeving: die blijft zich continu ontwikkelen. En de dienstverlening van SCCT ontwikkelt zich hierin mee.  Voor ons gaat dit komend jaar hand in hand met het verder uitbreiden en professionaliseren van het team.

Uitbreiden van competenties

Binnen het IT-landschap worden wij echt gezien als een specialist. Dit zie je terug in de competenties die we hebben: onze combinatie van Advanced Specializations is uniek in de markt.

Verder hebben we weinig hiërarchie binnen de organisatie. Onze klanten hebben niet te maken met accountmanagers of planners, waardoor we de snelheid erin kunnen houden. Die combinatie van expertise en werkwijze zorgt ervoor dat klanten bij SCCT blijven.

Dit jaar richten we ons erop om onze verzameling competenties uit te breiden, en we kijken ernaar uit om meer samen te werken met andere Interstellar-bedrijven om onze gezamenlijke klanten nóg beter te kunnen bedienen.

Samen werken aan de beste oplossing?

Toen SCCT jaren geleden begon, waren we een van de eerste partijen die zich bezighield met de Microsoft-cloud. Wij wilden samen met leuke klanten, partners, en collega’s de beste Microsoft-oplossingen inzetten. En volgens die overtuiging blijven we ook in 2022 werken.

Benieuwd naar onze unieke werkwijze voor de beste IT-omgeving? Lees hier meer, of neem direct contact met me op via carlo.schaeffer@scct.nl.