Werk je in Sales, dan ben je natuurlijk primair bezig met verkopen van de producten en diensten van je organisatie. Hoewel je het liefst constant verkoopgesprekken voert, besteed je ongetwijfeld ook veel tijd aan uitzoekwerk, het verwerken van gegevens en analyse. Hoe zou het zijn als je computer deze aspecten van het salesproces uit handen neemt? Daar heeft Microsoft met Viva Sales iets op bedacht!

Toen Microsoft begin 2021 met Viva op de proppen kwam, werd het uitgebracht als een “ervaringsplatform voor werknemers”. In feite kwam dit neer op een digitaal kantoor, voor mensen die vanwege de coronapandemie niet meer naar kantoor konden. Viva kent een hechte integratie met Microsoft Teams en stimuleert samenwerking tussen collega’s, helpt met training en opleiding en geeft collega’s inzage in productiviteit door dit te vatten in scores en percentages.

“We moeten afstappen van het idee dat werk alleen om een plek draait, en beginnen na te denken over hoe bedrijfscultuur, verbinding tussen medewerkers en menselijk talent gestimuleerd kan worden in een hybride wereld”, aldus Microsoft.

Functiespecifieke functionaliteit

Met Viva Sales wordt de functionaliteit van Viva specifiek gericht op verkopers en is het werkterrein uitgebreid naar Dynamics 365 CRM. Waarom? Volgens eigen onderzoek onder 500 verkopers die actief CRM gebruiken, blijkt een klantrelatiemanagementsysteem afbreuk te doen aan de effectiviteit van hun werk. Het grootste pijnpunt ligt bij de administratieve taken die gepaard gaan bij gebruik van zo’n salessysteem.

Viva Sales lost dit probleem op en begeleidt vertegenwoordigers in de gehele workflow: van contact met een lead tot het sluiten van een deal en neemt daarin met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) de verkoper zoveel mogelijk werk uit handen. Wat doet het dan precies?

  • In het digitale werkproces met leads en accounts krijgt de verkoper constant relevante context aangeleverd over het contact vanuit Dynamics, Outlook en Teams, zodat deze informatie niet zelf opgezocht hoeft te worden.
  • De verkoper krijgt suggesties om direct gegevens in CRM aan te laten passen of stamkaarten toe te voegen, zonder daarvoor Outlook te verlaten.
  • Weergave van Dynamics-informatie zoals taken en activiteiten in de Outlook van de verkoper.
  • Bij het besluitproces geeft AI advies over te verrichten acties, om zo klantbetrokkenheid te vergroten en de kans op het sluiten van de deal te maximaliseren.
  • Geeft geautomatiseerd samenvattingen van Teams-meetings, inclusief actiepunten, kernwoorden en sentiment-analyse van deelnemers (in wat er positief, neutraal of negatief benoemd is).

Zoals je leest worden handmatige taken verder geautomatiseerd en verkrijg jij als verkoper panklare acties aangeleverd. Op deze manier weet jij als verkoper de focus te behouden en blijft er meer tijd over om de leads op te volgen.

Geen extra applicatie; integratie in bestaande processen

Viva Sales combineert de kracht van AI met rijke data rond klantgedrag die je binnen Microsoft 365-applicaties beschikbaar hebt en toont die op het moment zodra jij deze nodig hebt. Doordat je met Viva Sales in je bestaande programma’s en processen werkt, blijft de saleservaring hetzelfde en hoef jij als verkoper geen leercurve te doorlopen of je werkproces aan te passen.

Viva Sales is gratis te gebruiken voor organisaties met een licentie van Dynamics 365 Sales Premium of Enterprise. Beheerders kunnen de toevoeging via Appsource in hun tenant installeren. Wil je meer informatie over Viva Sales of zou je van ons de werking in een demo willen zien? Neem contact op door direct een afspraak in mijn agenda te boeken!